تویوتا راو ۴ هیبریدی؛ مشخصات فنی، آپشنها و قیمت کراس اوور در راه ایران
به گزارش خبرگزاری وایکو و براساس گزارش گجتنیوز، شکی نیست که تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۴ بوده و کاپ قهرمانی را به لحاظ فروش و قابلیت اطمینان، بالای سر برده است. شرکت برساوش سراغ یکی از جذابترین کراس اوورهای جهان که پرفروشترین محصول این برند ژاپنی است رفته تا سبد محصولات سامانه وارداتیها را تکمیل کند.
قریب به چهار دهه متوالی است که تویوتا را در صدر فهرست پرفروشترین خودروسازان جهان میبینیم و اگر برند BYD از چین در سال جاری غوغا به پا نکند، قطعا تویوتا میتواند عنوان پرفروشترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۵ را از آنِ خود کند. جالب اینجاست که محصولات اقتصادی تویوتا از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و در کشورهای در حال توسعه، با استقبال خوبی مواجه میشوند.
یکی از اتفاقات ناگواری که طی سالهای اخیر رخ داده، مونتاژ تویوتا در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته، به جز ایران بوده است. بازار کشورمان همواره در انتظار واردات خشک و خالی و محدود خودروهای باکیفیت تویوتا بوده و مجالی برای راه اندازی کارخانههای مونتاژ و گسترش دامنه فعالیت ژاپنیها در ایران پیدا نشده است.
مختصری از تویوتا راو ۴ هیبریدی
۸ دهه است که این خودروساز بزرگ و مشهور در حال تولید محصولاتی با کیفیت و قابلیت اطمینان بالاست و میتواند سالیانه حدود ۱۷ میلیون دستگاه تولید و راهی بازار کند. تویوتا در هر کلاس و بدنهای که خواسته باشید، خودرو مناسب و باکیفیت دارد و از سدان، کراس اوور، استیشن و حتی هاچ بک، مضایقه نکرده است.
راو ۴ که نخستین کراس اوور سایز کوچک ژاپنیهای تویوتا بود در سال ۱۹۹۴ میلادی تولید شد. یکی از نکات قابل توجه این خودرو در سالهای اولیه فعالیت، عرضه دو دیفرانسیل با یک پیشرانه کم حجم ۱۲۰ اسب بخاری بود. سه سال بعد، تویوتا یک نسخه هیبریدی از راوفور روانه بازارهای جهانی کرد و بدین ترتیب توانست جزو اولین خودروسازانی باشد که با پیشرانههای کم مصرف، سامانه چهار چرخ محرک ارائه میدهند.
سومین نسل تویوتا راوفور از سال ۲۰۰۵ میلادی وارد بازار ایران شد و حتی چهارمین نسل آن تا سال ۲۰۱۸ در بازار حضور داشت، اما تحریمهای غرب، مانع ادامه فعالیت ژاپنیها شد و نه تنها تویوتا، بلکه اغلب خودروسازان خارجی رخت سفر به مقصد کشورهای خودشان بستند. هم اکنون برساوش به سراغ پنجمین نسل از این کراس اوور باکیفیت و جذاب رفته که از سال ۲۰۱۹ در حال تولید است.
طراحی ظاهری
جدیدترین نسل تویوتا راو ۴ نسبت به نسلهای پیشین، دارای ظاهر تهاجمی و خشن، اما اسپرت است. در نمای جلو شاهد تعبیه چراغهای کشیده و باریک هستیم و جلوپنجره به شکل شش ضلعی، نمای جلو را به نحوی خلق کرده که انگار راوفور در حال گرفتن انتقام است.
حجم زیادی از نمای بدنه خودرو با ادوات پلاستیکی مشکی رنگ پوشانده شده و همین ریزهکاریها باعث شده تا با کراس اووری اقتصادی و مقرون به صرفه رو به رو شویم. قاب مه شکنها پلاستیکی و سیاه رنگ بوده و یکی از نقاط ضعف طراحی جلو را باید در امتداد پیدا نکردن خط لبه کاپوت تا جلوپنجره دانست که نمای جالبی ایجاد نکرده است.
راوفور جدید با برآمدگیها و برجستگیهایش شناخته میشود که در نمای جانبی خودنمایی میکنند. از دیگر ادوات پلاستیکی نمای جانبی باید به رکاب و فضای اطراف چرخها اشاره کنیم. تویوتا RAV۴ در مقایسه با نسلهای قبلی ارتفاع کمتری داشته و همین تکنیک به اسپرت شدن و آیرودینامیک بهتر خودرو کمک بزرگی کرده است.
نمای پشتی هم گرچه میزبان ادوات پلاستیکی بوده، اما سعی شده ساده بودن با چراغهای جذاب و خیره کننده پوشانده شود. در این قسمت دو نکته مثبت وجود دارد که اولی شیب شیشه عقب و دومی، بال انتهای سقف است. در نهایت باید به حجمدهیهای به جا و درستی اشاره کرد که نسبت به نسلهای قبلی بهتر از آب درآمدهاند.
به لحاظ ابعاد، طول، عرض و ارتفاع تویوتا راو ۴ هیبریدی ۴۵۷۰، ۱۸۵۵ و ۱۶۶۰ میلی متر بوده و فاصله محوری آن، ۲۶۹۰ میلی متر است. (از این منظر، هیچ تفاوتی میان نسخه ۲۰۲۴ برساوش با نسخه ۲۰۱۷ دیده نمیشود)
طراحی داخلی
متاسفانه نقطه ضعف اساسی طراحی تویوتا راوفور جدید، مدرن نبودن آن است که بدجور به چشم میآید. با ورود به کابین این کراس اوور هایبرید، فرمان ساده توی ذوق آدم میزند و داشبورد هم که با پلاستیک خشک و سفت طراحی شده، ضربه نهایی را وارد میکند. اگر نگاهی به کابین رقبای راو ۴ مثل نیسان ایکس تریل، هوندا H-RV و هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ بیندازید، متوجه منظورمان میشوید.
از دیگر کمبودهای راوفور هیبریدی در اقصی نقاط این کره خاکی، فقدان کلاستر دیجیتال پشت فرمان است. نمونهای که به ایران آمده، هم یک مانیتور پشت فرمان رنگی دارد و هم از یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی سود میبرد. طراحی دسته دنده ساده بوده و حالتهای استاندارد دارد. یکی از نقاط قوت کراس اوورهای چینی در مقایسه با تویوتا راوفور ژاپنی، طراحی دسته دنده ثابت به منظور تغییر عملکرد گیربکس است که باعث راحتی بیشتر راننده میشود.
در ردیف جلو، صندلیها مزین به چرم و طرح اسپرت و جوان پسند شدهاند، اما صندلیهای عقب بیروح و ساده هستند که گرچه با ردیف جلو همخوانی ندارند، اما مورد پسند واقع میشوند. گفتیم که داشبورد از پلاستیک سخت درست شده، اما قسمت میانی آن و تودریها از پوشش چرم و متریال نرم استفاده میکنند.
اگر یک خانواده چهار نفره بزرگسال و قدبلند باشید، راو ۴ هیبریدی به خوبی از شما پذیرایی خواهد کرد. صندوق عقب این کراس اوور ۵۴۷ لیتر ظرفیت دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب، ۱۷۳۵ لیتر فضا در اختیار خواهید داشت.
قوای فنی
زیر کاپوت وارداتی شرکت برساوش، یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری تعبیه شده که همراه با دو موتور برقی، این کراس اوور را به حرکت در میآورند. توان خروجی مجموع سه پیشرانه فوق، ۲۱۹ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی محرکه از طریق یک گیربکس CVT به هر چهار چرخ منتقل میشود تا راو ۴ هیبریدی بتواند در عرض ۹ تا ۱۰ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر برسد و ۵ لیتر سوخت مصرف کند.
یکی از قابلیتهای فنی این خودرو وارداتی، تیپ ترونیک بوده و از آنجایی که در محور عقب مجهز به پیشرانه الکتریکی شده، از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک سود میبرد. با این اوصاف، میتوانید از راو ۴ هایبرید انتظار بیراهه نوردیهای سبک و طبیعت گردی داشته باشید. سیستم تعلیق عقب از نوع دو جناغی مستقل است که هندلینگ مطلوبی فراهم میکند. همچنین تعلیق جلو هم مطابق معمول، مک فرسون است.
شتاب گیری ۹.۱ ثانیهای تویوتا RAV۴ و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، برای کراس اووری با این ابعاد که خانوادگی محسوب میشود، قابل قبول و خوب است. مصرف سوخت ۵ لیتری هم برای مصارف درون شهری بوده و به احتمال زیاد در جادهها و بزرگراهها باید زیر ۴ لیتر بنزین بسوزاند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
تویوتا بیش از هر چیزی روی قابلیت اطمینان، دوام و کیفیت مونتاژ محصولات خود تمرکز میکند، اما امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مطلوبی برای آنها در نظر میگیرد. تویوتا راو ۴ هیبرید با امکانات رفاهی و ایمنی زیر به بازار ایران راه یافته:
تجهیزات ایمنی | امکانات رفاهی |
کروز کنترل | استارت دکمهای |
ایربگ راننده | صفحه نمایش مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی |
ایربگ سرنشین جلو | مه شکن عقب |
ترمز ABS و EBD | ۴ عدد بلندگو |
کنترل پایداری | صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت |
ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده و یکپارچه | تهویه خودکار با فیلتر هوا و دوکاناله |
رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی | دو درگاه یو اس بی و بلوتوث |
ایربگ پردهای جلو و عقب | صندلی پارچهای با تنظیم دستی ۵ |
ترمز پارک برقی | سیستم تهویه مطبوع دوگانه خودکار |
سیستم نمایش لحظهای فشار باد تایرها | درب باک برقی |
سیستم کنترل حرکت در سطوح شیب دار | آینه وسط برقی |
سیستم کمک ترمز BA | آنتن کوسهای |
سیستم حفاظتی ضد مانع پنجرهها | حالت رانندگی برقی |
سیستم ضد سرقت ایموبلایزر | گرم کن صندلیهای جلو |
سیستم اتصال صندلی کودک یا ایزوفیکس | شارژر بیسیم |
سیستم هوشمند کی لس | دوربین ۳۶۰ درجه و نوربالای اتومات |
اتوهلد | سانروف برقی |
رادار بین خطوط | |
سیستم تشخیص تابلوهای رانندگی | |
ترمز اضطراری اتوماتیک |
قیمت و رقبا
برای اینکه در بازار ایالات متحده صاحب یک دستگاه تویوتا راو ۴ هیبرید شوید، باید ۳۳ تا ۴۰ هزار دلار بودجه داشته باشید. با این اوصاف و با در نظر گرفتن همه مالیاتها و عوارض گمرکی، هر ایرانی باید حدود ۵ میلیارد تومان هزینه کند. این عدد را باید با نمونههای کارکرده فعلی با مدلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مقایسه کنید که هم اکنون بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان در حال خرید و فروش هستند. به نظر شما کدام یک ارزش خرید دارد؟
از آنجایی که ترمز واردات خودرو کشیده شده و ورود خودروهای وارداتی با ریتم کندی پیش میرود و محدود است، باید گفت که در حال حاضر رقیب جدی و سرسختی برای تویوتا راوفور هیبرید در بازار ایران وجود ندارد. اگر بخواهیم به لحاظ کلاس و بدنه این کراس اوور برایش رقیب پیدا کنیم، باید به خودروهای چینی مثل هاوال H۶ هیبرید، لاماری ایما هیبرید، تیگو ۸ هیبرید و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید اشاره کنیم.
مزایا و معایب
حتی اگر با یک ژاپنی ماندگار و سرسخت هم مواجه باشید، باز هم عیب و ایراد در کنار مزایای قابل توجه وجود دارد و به چشم میآید. از مهمترین نقاط قوت و ضعف کراس اوور هیبرید برساوش باید به موارد زیر اشاره کرد:
نقاط قوت
- سواری و هندلینگ نرم
- تواناییهای حرکتی مطلوب و سیستم تمام چرخ محرک
- ایمنی و قابلیت اطمینان بالا
- کیفیت مونتاژ عالی
نقاط ضعف
- قوای فنی پیچیده
- عدم عرضه نسخه فول آپشن
۲۲۷۲۲۷
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تویوتا راو ۴ هیبریدی؛ مشخصات فنی، آپشنها و قیمت کراس اوور در راه ایران" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تویوتا راو ۴ هیبریدی؛ مشخصات فنی، آپشنها و قیمت کراس اوور در راه ایران"، کلیک کنید.