ثبت ۲جشنواره برداشت محصول قزوین در تقویم ملی گردشگری

به گزارش خبرگزاری وایکو از قزوین؛ علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با اشاره به موقعیت ممتاز اقلیمی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد استان قزوین برای برگزاری جشن‌های محصول اظهارکرد: برگزاری جشن‌های محصول در مناطق روستایی از سنت‌های دیرینه و کهن در استان است و به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و گردشگران بسیاری برای شرکت در این جشن‌ها به مناطق روستایی استان سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: برگزاری این رویدادها فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگ بومی، توانمند کردن جوامع محلی، افزایش مشارکت مردم، نشاط‌آفرینی و در نهایت توسعه گردشگری روستایی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین اظهارکرد: در همین راستا دو جشنواره محلی استان شامل جشن زغال‌‎اخته و جشن گیلاس در تقویم ملی رویدادهای گردشگی به ثبت رسید و امیدواریم موجب شناخت و آشنایی بیشتر با این رویدادها در سطح ملی و بین‌المللی و حضور بیشتر گردشگران در منطقه شود.

ثبت ۲جشنواره برداشت محصول قزوین در تقویم ملی گردشگری

خزائلی با بیان اینکه تا کنون ۲۰رویداد گردشگری استان در تقویم ملی به ثبت رسیده یادآور شد: با تلاش کارشناسان حوزه گردشگری اداره‌کل، ثبت رویدادهای استان قزوین در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ادامه دارد و در صورت ثبت نهایی هر رویداد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با بیان اینکه جشن محصول زغال‌اخته هرساله در روزهای پایانی تابستان به‌منظور شکرگزاری از خداوند برای برداشت انبوه این محصول در روستاهای مختلف منطقه الموت به‌ویژه روستای هیر برگزار می‌شود، افزود: روستای هیر را می‌توان تولیدکننده مرغوب‌ترین نوع زغال‌اخته کشور به‌شمار آورد؛ برداشت زغال‌اخته از مردادماه آغاز می‌شود و تا اوایل مهرماه ادامه دارد و زمان برگزاری این جشن معمولا در شهریورماه است.

خزائلی خاطرنشان کرد: جشنواره گیلاس نیز از دیگر جشنواره‌های محلی است و به شکرانه تولید این محصول و هم‌زمان با فصل برداشت آن در تیرماه در روستاهای مختلف گیلاس‌خیز منطقه الموت اعم از گازرخان،  خشکچال، اندج و… و روستای الولک در بخش مرکزی قزوین برگزار می‌شود.

وی اجرای موسیقی و آوازهای زیبای محلی، ‌مسابقات محلی، بازی‌های سنتی، توزیع آش و پخت نان محلی، توزیع فرآورده‌های مختلف محصولات و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را  از جمله مراسمی عنوان کرد که در جشنواره‌های محلی برگزار می شوند.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ثبت ۲جشنواره برداشت محصول قزوین در تقویم ملی گردشگری" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ثبت ۲جشنواره برداشت محصول قزوین در تقویم ملی گردشگری"، کلیک کنید.