دوران ترامپ‌هراسی گذشته است/ دوگانه جنگ و صلح را پایان دهیم

قنادباشی در گفت‌وگو با وایکو:

دوران ترامپ‌هراسی گذشته است دوگانه جنگ و صلح را پایان دهیم

کارشناس مسائل منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربه ترامپ‌هراسی را یک بار از سر گذرانده‌ و از سوی دیگر ترامپ امروز با ترامپ گذشته زمین تا آسمان تفاوت کرده و خوب می‌داند ایران کشوری نیست که تسلیم فشارها و خواسته‌های نامشروع آمریکا شود.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری وایکو، با بیان اینکه دیگر ترامپ‌هراسی در سیاست خارجی ایران جایی ندارد، اظهار کرد: مدت‌هاست که ترامپ‌هراسی در دستور کار برخی رسانه‌های داخلی و اغلب رسانه‌های خارجی معاند ایران قرار گرفته تا از این طریق دستگاه دیپلماسی کشورمان را تحت فشار قرار دهند و این بار هم در آستانه انتخابات آمریکا این سیاست و برنامه را به کار گرفته‌اند و در آستانه روی کار آمدن دولت جدید به آن شدت بخشیده‌اند.

وی افزود: یکی از دلایل ترامپ‌هراسی این است که بر روند انتخاب وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران تأثیر بگذارند و نظام را تحت فشار قرار دهند تا خط مقاومت و ایستادگی را رها سازد تا مبادا جنگی شود و ترامپ تحریم‌ها را افزایش ندهد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرموده‌اند نه جنگی خواهد شد و نه با آمریکا گفت‌وگوی مستقیم خواهیم داشت، اظهار کرد: تجربه ترامپ‌هراسی را یک بار از سر گذرانده‌ایم و یک بار آن را تجربه کرده‌ایم. از سوی دیگر ترامپ امروز با ترامپ گذشته زمین تا آسمان تفاوت کرده و خوب می‌داند که ایران کشوری نیست تسلیم فشارها و خواسته‌های نامشروع آمریکا شود.

قنادباشی گفت: آمریکای امروز خیلی ضعیف شده و با مشکلات داخلی و خارجی بسیاری مواجه است. آمریکا دیگر توان مقابله با ایران را ندارد و لذا باید دوگانه جنگ و صلح و یا دوگانه سازش و تحریم را پایان داد. این دوگانه‌ها کارکردهای خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد چه کسی در کاخ سفید مسئولیت خواهد گرفت. از نظر ما ایالات متحده آمریکا دشمن ماست و تا زمانی که دشمنی‌ها را کنار نگذارد و خواسته‌های مشروع ملت ایران را به رسمیت نشناسد ما با این کشور هیچگاه وارد مذاکره نخواهیم شد. همچنین لازم است اشاره شود که ترامپ فردی تاجرمسلک است و به فرض اینکه رئیس جمهور آمریکا شود، همه چیز را بر مبنای سود و زیان می‌سنجد و برای ترامپ منطقی نیست که با ایران وارد تخاصم و مواضع تهدیدآمیز شود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکاست که نسبت به هزینه‌های جنگ در منطقه انتقاد کرده است، گفت: ترامپ از این شکایت داشت که چرا باید آمریکا هفت تیلیارد دلار در منطقه خاورمیانه هزینه نظامی‌گری کند و حتی در قضیه پهپاد آمریکایی که مورد اصابت قرار گرفت هیچ واکنشی از خود نشان نداد و همه اینها نشان می‌دهند که ترامپ از درگیری و جنگ به دور است و در دکترین سیاست خارجی او جنگ جایی ندارد.

قنادباشی گفت: ترامپ به تجارت بیشتر علاقه دارد تا جنگ و سیاست و به همین خاطر نباید از رئیس جمهور شدن ترامپ ترسید. همچنین قرار نیست سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی با تحولات کاخ سفید تغییر کنند. ما اصول ثابتی در سیاست خارجی داریم و هر دولتی هم که روی کار می‌آید باید به اینها توجه و اهتمام داشته باشد. نباید در سیاست خارجی ترس از خود نشان داد و نباید دوگانه میدان و دیپلماسی را دوباره مطرح کرد.

وی در پایان تأکید کرد: موضوع مهم بعدی دیگر آن است که امروزه فضای روابط بین‌الملل به سمت چندجانبه‌‎گرایی رفته و در این فضا قدرت هژمون در دنیا وجود ندارد و لذا آمریکا دیگر قدرت هژمون نیست و نباید از ترامپ و یا امثال آن واهمه داشت. جمهوری اسلامی ایران از عمق استراتژیک و زمین بازی گسترده‌تری برخوردار است و با وجود محور مقاومت آمریکا توان رویارویی با ایران را ندارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دوران ترامپ‌هراسی گذشته است/ دوگانه جنگ و صلح را پایان دهیم" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دوران ترامپ‌هراسی گذشته است/ دوگانه جنگ و صلح را پایان دهیم"، کلیک کنید.