علت درد کشاله ران سمت راست در زنان چیست؟

درد کمر و کشاله ران در زنان

در زنان، درد در ناحیه کمر و کشاله ران که به ناحیه جلویی لگن انتشار پیدا می‌کند می‌تواند طیف وسیعی از علل را داشته باشد. درد ممکن است کلافه‌کننده، تیز یا سوزان باشد. کمردرد همچنین می‌تواند به ناحیه جلویی لگن در زنان انتشار پیدا کند. اگرچه این دو نوع درد ممکن است متفاوت به نظر برسد (درد در ناحیه کمر و درد در کشاله ران) اما متخصصین آنها را به‌عنوان یک درد در نظر می‌گیرند. اگر در یک ناحیه احساس درد می‌کنید، به‌احتمال زیاد در آینده درد در قسمت دیگر را نیز احساس خواهید کرد.

علت درد کشاله ران سمت راست در زنان چیست؟

علت درد ران پا سمت راست و کشاله ران در زنان به دودسته تقسیم می‌شود:

دردهای عضلانی اسکلتی و سیستم عصبی: علل مرتبط با درد بر نحوه حرکت عضلات، اعصاب، رباط‌ها، مفاصل و استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به سیاتیک، آرتریت و آسیب‌های ضربه‌ای اشاره کرد.

سایر اندام‌های حیاتی: گاهی علل درد ممکن است از کلیه‌ها (مانند سنگ)، سیستم تناسلی (مانند تخمدان‌ها) یا سیستم گوارشی (مانند دیافراگم یا آپاندیس) نشئت بگیرد. این علل همچنین می‌تواند به دلیل شرایط حاد یا مزمن عفونی مربوط باشد.

این مقاله به بررسی علل احتمالی درد کمر و کشاله ران زنان می‌پردازد. همچنین تشخیص، گزینه‌های درمانی و نحوه جلوگیری از درد کمر و لگن را شرح می‌دهد.

علل عضلانی اسکلتی و سیستم عصبی

علل مربوط به عوامل اسکلتی – عضلانی و سیستم عصبی درد کمر و کشاله ران در زنان ممکن است برای شما آشکار باشد، مثلاً زمین‌خوردن. یا خیلی واضح نباشد، مثلاً وضعیت بدنی نامناسب.

استفاده بیش از حد از عضلات و آسیب‌ها

استفاده مکرر و الگوهای حرکتی مکرر می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی عضلات، رباط‌ها و مفاصل شود. این موضوع می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی، مانند تنیس یا گلف که نیاز به چرخش و خم‌شدن مکرر در یک‌جهت دارند.

بلندکردن مکرر اجسام سنگین یا هر حرکتی که به طور منظم تکرار می‌شود.

تروما و آسیب‌های ضربه‌ای همچنین می‌تواند منجر به درد در ناحیه کمر و کشاله ران شود. این تروماها می‌تواند ناشی از تصادفات رانندگی، سقوط یا تصادفات ورزشی باشد. چنین ضرباتی می‌تواند آسیب‌های بدنی حاد و مزمن مانند کشیدگی عضلات یا شکستگی استخوان‌ها را به همراه داشته باشد. بسته به نوع تروما، زمان بهبودی و درمان موردنیاز می‌تواند متفاوت باشد.

هم استفاده بیش از حد و هم آسیب‌های ناشی از ضربه به ناحیه کمر یا کشاله ران می‌تواند منجر به ضعف در پاها، گزگز، بی‌حسی، درد، سفتی یا احساس سوزش شود.

عدم تحرک کافی

کاهش دامنه حرکتی و تحرک در عضلات و مفاصل در طول زمان می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود. دلایل این امر عبارت‌اند از:

مدت‌زمان طولانی سپری شده در یک موقعیت بدنی مانند ایستادن‌های طولانی

نشستن برای مدت طولانی

این نوع درد اغلب کلافه‌کننده است. همچنین می‌تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود که با دوره‌های کوتاه‌مدت درد شدید مشخص می‌شود.

چه چیزی باعث درد کشاله ران هنگام راه‌رفتن می‌شود؟

وضعیت بدنی

وضعیت شما در هنگام نشستن، ایستادن و راه‌رفتن بر دامنه حرکتی شما تأثیر می‌گذارد. این موضوع همچنین می‌تواند بر اعصاب و خون‌رسانی به ناحیه کمر و کشاله ران نیز تأثیر بگذارد.

وضعیت بدنی نامناسب طولانی‌مدت می‌تواند به کمردرد و کشیدگی عضلات کمک کند. ناراحتی مربوط به وضعیت بدنی می‌تواند منجر به احساس درد و سفت‌شدن شود که این دردها ممکن است در دوره‌های کوتاهی شدیدتر شوند.

سیاتیک و فشردگی اعصاب

سیاتیک و گرفتگی اعصاب بیشتر به دلیل برآمدگی یا پارگی دیسک مهره‌ای ایجاد می‌شود. این موضوع باعث به‌وجودآمدن یک درد تیز، سوزشی یا انتشاری در امتداد مسیر عصبی می‌شود.

آرتروز

آرتریت یک بیماری التهابی است که منجر به تورم، سفتی، درد و در نهایت تجزیه غضروفی می‌شود که مفاصل را در مقابل شوک‌های وارد شده حمایت می‌کند. آرتریت مفصل ران باعث درد کشاله ران و گاهی اوقات کمردرد می‌شود که هنگام ایستادن یا راه‌رفتن برای مدت طولانی شدیدتر می‌شود. آرتریت ستون فقرات سینه‌ای یا کمری و بیماری‌های دژنراتیو دیسک‌های بین مهره‌ای از دیگر علل شایع کمردرد است.

اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک

مفاصل ساکروایلیاک پایین ستون فقرات قرار دارد و لگن شما را به آن متصل می‌کنند. هنگامی که این مفاصل بیش از حد یا خیلی کم‌حرکت می‌کنند، ممکن است باعث درد بروز درد در مفصل ساکروایلیاک شوند. این درد باعث احساس سوزش در ناحیه کمر و کشاله ران می‌شود.

علل کلیوی/ادراری

سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه از تجمع مواد معدنی و نمک‌ها تشکیل می‌شوند که گوی‌های سخت و سنگ مانند را در کلیه‌ها تشکیل می‌دهند. هنگامی که سنگ کلیه شروع به حرکت از کلیه شما به سمت مثانه می‌کند، معمولاً منجر به درد می‌شود. این موضوع باعث بروز درد شدید در کمر و پهلو و تشعشع درد به کشاله ران و همچنین علائمی مانند تغییر رنگ ادرار، درد هنگام دفع ادرار، حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

عفونت کلیه و عفونت مجاری ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های کلیه از دیگر علل درد کمر و کشاله ران در زنان است. این موارد باعث تب، میل مکرر به ادرارکردن و ادرار دردناک می‌شوند.

تفاوت درد کلیه با کمر درد چیست؟

محل درد: کمر درد ممکن است در هرجایی از کمر تا باسن حس شود. درد ناشی از سنگ کلیه نیز درد کمر احساس می شود، اما این درد صرفا بین دنده ها و باسن، یعنی جناح حس می شود.

شدت درد: درد کلیه نوعی درد ثابت است که شدت آن تغییر نمی کند و معمولا تیز و آزار دهنده است. درد کلیه تا زمانی که مشکل کلیه برطرف نشود بهبود پیدا نمی کند و ثابت است. اما کمر درد ممکن است بهبود پیدا کند و شدت آن ممکن است تغییر کند.

نوع درد: درد کمر ممکن است از گردن تا باسن احساس شود. درد کمر بطور ناگهانی شروع می شود و ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. درد سنگ کلیه معمولا شدید تر است و با علائمی مانند تهوع و تب همراه است.

محرک ها: درد کمر و کلیه می تواند در اثر محرک های مختلفی پدیدار شود. برای مثال، یکی از محرک های اصلی درد کمر، نشستن طولانی مدت و انجام فعالیت هایی است که به کمر فشار می آورند. اما درد کلیه معمولا زمانی ایجاد می شود که فرد به مقدار بسیار زیادی آب بنوشد.

گسترش درد: درد کمر معمولا در اندامی مانند باسن، ران، ساق پا و انگشتان پا پخش می شود؛ در حالی که درد کلیه به سمت پایین شکم و قسمت داخلی ران گسترش پیدامی کند.

تشخیص درد کشاله ران

در صورت احساس درد شدید و مداوم به همراه تورم یا تب، می بایست به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. این علائم می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی باشد.

پزشک علائم بیمار را بررسی می کند و سوالاتی در خصوص وضعیت جسمی اخیر بیمار از او می پرسد. پزشک بیمار را معاینه فیزیکی می کند و درصورت نیاز آزمایش هایی را برای او تجویز خواهد کرد.

آزمایشاتی که جهت تشخیص درد کشاله ران استفاده می شود عبارتند از :

  • آزمایش سونوگرافی و اشعه ایکس
  • آزمایش فتق
  • آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC)

اقدامات درمانی درد کشاله ران

در برخی موارد، درد کشاله ران نیاز به درمان ندارد ولی در زمانی که این عارضه با درد و تورم و سایر نشانه ها همراه باشد، حتما باید تحت نظر پزشک، درمان شود.

درمان هایی که جهت بهبود درد کشاله ران انجام می گردد عبارتند از :

  • تغییر سبک زندگی
  • فیزیوتراپی
  • مصرف دارو
  • جراحی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد کشاله ران سمت راست در زنان چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد کشاله ران سمت راست در زنان چیست؟"، کلیک کنید.