نقش ماندگار مردم همدان در قیام خرداد 42 علیه رژیم پهلوی – خبرگزاری وایکو | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری وایکو، گروه استان ها: مخالفت هایی که با آغاز روشنگری ها از سوی روحانیون همدان آغاز و با هوشیاری مردم همدان تا پیروزی انقلاب اسلامی تداوم یافت.

در این راستا، سیدعلی مساوات؛ فعال انقلابی و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی در همدان در گفت وگو با خبرنگار وایکو گفت: مخالفت های مردم همدان با رژیم پهلوی و حکومت شاهنشاهی سایه دیرینه ای دارد. مسیری که در جنگ جهانی اول مردم با آن روبرو بودند، مخالفت های مردم در سال 1314 و 1315 با مساله کشف حجاب و مواردی از این قبیل همواره در همدان قابل مشاهده بود.

این هوشیاری مردم همدان در سایه تدین پیش می رفت و می توان گفت که جرقه های «انقلاب اسلامی در همدان» از سال 1330 تا 1357 به انجام رسیده است.

نقش ماندگار مردم همدان در قیام خرداد 42 علیه رژیم پهلوی

برای اولین بار مجسمه شاه در همدان سال 1332 پایین آورده شد

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار مجسمه شاه در همدان سال 1332 پایین آورده شد، گفت: همدان، مدت ها تحت سیطره و اشغال انگلیس ها و روس ها بود. شروع سال 1320 با این بحث ها و ملی شدن صنعت نفت مطرح شد و مردم همدان همراه با حرکت آیت الله کاشانی و دولت مصدق همراه شدند و برای اولین بار مجسمه شاه در همدان سال 1332 شمسی پایین آورده شد.

جرقه موضوع اعلمیت حضرت امام (ره) از همدان زده شد

از سال 1341 با فوت آیت الله کاشانی و بروجردی در اصل خلایی در سطح حوزه های علمیه کشور اتفاق افتاد. مسیله اعلمیت مطرح شد که چه کسی اعلم باشد.

حوزه علمیه همدان با حضور آیت الله ملاعلی و آیت الله مدتی که در شهر همدان بودند. با هدایت این افراد، جرقه موضوع اعلمیت حضرت امام (ره) از همدان زده شد، حتی وضعیت به گونه ای شد که برخی از روحانیون همدان به حوزه های علمیه کشور رفتند و شروع به جمع آوری امضا در این راستا کردند که در این عرصه نیز موفق هم بودند.

نقش ماندگار مردم همدان در قیام خرداد 42 علیه رژیم پهلوی

همدانی ها در جریان مخالفت با دستگیری امام (ره) وارد کار شدند

در اصل، اولین حرکت مردم در سال 1341 با تصویب لایحه ایالتی و ولایتی که قانون تصویب شده ای بود و در آن قسم خوردن نمایندگان به قرآن برداشته شده بود، همراه بود. همه این طرح و توطیه از بهاییت بود.

در این راستا می توان عنوان کرد که هدایت جامعه به سمت بی دینی و بی مذهبی برود اما در همدان باز هم به عنوان اولین شهر مخالفت با انجمن های ایالتی و ولایتی رخ داد و در نهایت، به سبب مخالفت های صورت گرفته در کشور (که بیشترین تشعشع آن از همدان بود) این قانون تصویب نشد.

در عید سال 1342 نیز به بیان اکثر علما تا خرداد 1342 قم و تهران و دیگر شهرها همواره مردم در ماجراها حضور داشتند. مردم همدان در ماجرای 15 خردادماه به سبب دستگیری حضرت امام (ره) وارد کار شدند و در راهپیمایی ها پس از آن افراد زیادی از همدان به قم رفتند و در اعتراض ها و راهپیمایی ها حضور داشتند. حتی در سطح استان همدان نیز در 15 خردادماه سال 1342 در قم شهید داده ایم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقش ماندگار مردم همدان در قیام خرداد 42 علیه رژیم پهلوی – خبرگزاری وایکو | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقش ماندگار مردم همدان در قیام خرداد 42 علیه رژیم پهلوی – خبرگزاری وایکو | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.