استونی: حضور اوکراین در ناتو خودش یک پیروزی است

استونی: حضور اوکراین در ناتو خودش یک پیروزی است

نخست وزیر استونی گفت، الحاق نهایی اوکراین در ناتو برای کی یف یک پیروزی به حساب می آید، حتی اگر در بازگرداندن بخش هایی از قلمروی خود که اکنون تحت کنترل روسیه است، موفق نباشد.

به گزارش وایکو، گفته های کایا کالاس، نخست وزیر استونی در حالی مطرح شد که ایتلاف نظامی ناتو به صراحت این مساله را رد کرده و عنوان داشته اوکراین تا وقتی که درگیری با روسیه ادامه دارد، نمی تواند عضوی از ناتو شود.

وی در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار شبکه خبری بی.بی.سی که گفت، آیا استونی طرح جایگزینی در صورت باخت اوکراین در این جنگ دارد، گفت: «ما هیچ طرح جایگزینی نداریم. چون نمی خواهیم تمرکز خود را بر روی همین طرحی که اکنون هست و مربوط به ارسال کمک های نظامی به کی یف می شود، از دست بدهیم.»

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، نخست وزیر استونی استدلال کرد: «ما نباید تسلیم بدبینی شویم. پیروزی اوکراین فقط مربوط به بازگرداندن قلمروها نیست. اگر اوکراین به ناتو ملحق شود، حتی بدون آن اراضی هم پیروز است چون زیر پرچم و حمایت ناتو قرار می گیرد.»

استونی در میان دیگر کشورهای عضو ناتو در اروپا، یکی از حامیان جدی کمک به کی یف است و بیش از 520 میلیون یورو کمک نظامی به اوکراین داشته است.

اوکراین رسما در سال 2022 و پس از آغاز جنگ درخواستش را برای عضویت در ناتو ارایه کرد اما هنوز نتوانسته به این مهم، دست پیدا کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بارها گفته که اوکراین تا وقتی که درگیری با روسیه حل و فصل نشده، نمی تواند به این ایتلاف نظامی ملحق شود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین نیز همواره گفته که از قلمروهایی که اکنون در کنترل روسیه است و شامل کریمه نیز می شود، دست نمی کشد.

از آغاز جنگ سال جاری میلادی، وی توافق های دو جانبه امنیتی با چند عضو ناتو از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان امضا کرده است.

بر اساس این توافق ها، کشورهای غربی به او قول داده اند که به تامین کمک های نظامی به کی یف ادامه می دهند اما موظف نیستند درگیری در اوکراین را به عنوان حمله به خاک خود تلقی کنند.

روسیه از آرزوهای اوکراین برای پیوستن به ناتو به عنوان یکی از دلایل اصلی درگیری فعلی و تنش های کلی با غرب یاد کرده است.

مسکو این ایتلاف را یک تهدید می داند و مدت هاست که با ادامه گسترش آن به سمت شرق مخالف است. روسیه همچنین اعلام کرده که کی یف باید «واقعیت های سرزمینی جدید» را به رسمیت بشناسد تا هر گونه مذاکرات صلح آینده به موفقیت برسد.

پایان خبر وایکو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استونی: حضور اوکراین در ناتو خودش یک پیروزی است" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استونی: حضور اوکراین در ناتو خودش یک پیروزی است"، کلیک کنید.