آیین سنتی و مذهبی طوق بندان در دامغان برگزار شد

آیین سنتی و مذهبی طوق بندان در دامغان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری وایکو استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ گفت: آئین سنتی و معنوی طوق بندان یا طوق جامه کردن با حضور انبوه عزاداران حسینی و هیات های مذهبی در روز ششم محرم در دامغان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: طوق نشان و نمادی از پرچم و بیرق علمدار واقعه کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که همه‌ساله با فرارسیدن ماه محرم اهالی شهر و روستاهای دامغان طوق‌ها را طی مراسم باشکوهی جامه کرده و در میان دسته‌های عزاداری حمل می‌کنند.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه منظور از این آئین جامه کردن، اتصال اجزاء بدنه طوق و پوشاندن آن با پارچه‌های مشکی،سبز و غیره است، گفت: اهالی شهر این مراسم را که حداقل قدمت آن بیش از دو قرن هست، از پیشینیان خود فراگرفته و همه‌ساله باشکوه هرچه بیشتر به انجام آن مبادرت می‌ورزند.

او افزود: رواج شیوه‌های سنتی دیگری همچون سنگ‌زنی و تعزیه‌خوانی در دامغان و روستاهای تابعه آن، نشان از قدمت و اصالت عزاداری حسینی در این شهرستان دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان ریشه‌دار بودن، خودجوشی و اهمیت انجام این مراسم در بین مردم را ازجمله شاخص‌های ارزشمند مراسم طوق بندان دامغان دانست و گفت: در روز برپایی مراسم طوق بندان منازل مالکان طوق و نیز تکایای بانی مراسم پذیرای عزاداران حسینی بصرف ناهار و شام می‌باشند و پخش کردن نذوراتی چون شیر، شربت، خرما، کیک و غیره ..در بین حاضرین در مراسم بسیار متداول است.

مجتبی اکبرپور افزود: آئین سنتی و مذهبی طوق بندان دامغان به شماره ۲۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیین سنتی و مذهبی طوق بندان در دامغان برگزار شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیین سنتی و مذهبی طوق بندان در دامغان برگزار شد"، کلیک کنید.