افزایش ۱۰ درصدی خونگیری نسبت به پارسال در استان مرکزی

افزایش ۱۰ درصدی خونگیری نسبت به پارسال در استان مرکزی

وایکو/مرکزی مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: ۱۴ هزار و ۹۱۷ نفر امسال در استان مرکزی، خون اهدا کردند که بر این اساس نسبت به مدت مشابه سال گذشته،۱۰ درصد افزایش خونگیری داشتیم.

ریتا ظهیری، شامگاه ۸ مرداد در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت روز اهدای خون اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران، پرچمدار طب انتقال خون در منطقه مدیترانه شرقی بین ۲۳ کشور است و سالم‌ترین خون و پلاسما در منطقه مربوط به اهداکنندگان ایرانی است.

وی با اشاره به فرا رسیدن پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون افزود: کارکنان انتقال خون کشور زیر ۵ هزار نفر هستند ولی بهره‌وری بسیار بالایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در میزان کمک خیرین به اهدای خون رتبه اول در کشور را کسب کرده است.

ظهیری با بیان اینکه مراکز انتقال خون کشور، کارخانه‌های داروسازی بیولوژیک کشور هستند، گفت: با وجود تحریم‌ها، تمام بالغ بر ۲۰۰ پایگاه انتقال خون کشور از بهترین و استانداردترین تجهیزات برخوردار هستند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: هفته گذشته پایگاه انتقال خون در خمین افتتاح شد که با بهترین امکانات تجهیز شده است. سازه این پایگاه با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان احداث شده و ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات نیز برای آن خریداری شد. 

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد نیاز خون استان تامین می‌شود، گفت: خوشبختانه طی سال گذشته، مجددا آزمایشگاه تخصصی غربالگری در استان راه‌اندازی شد و دیگر هیچ نیازی به استان‌های همجوار نداریم. سال گذشته اتوماسیون گروه بندی خون نیز در استان راه‌اندازی شد. 

ظهیری تصریح کرد: تمام فضاهای انتقال خون استان طی دو سال گذشته بهسازی شده است و ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز برای ارتقا سیستم‌های IT هزینه شد. همچنین طی دو سال گذشته با وجود کمبود نیروی انسانی توانستیم رتبه نخست انتقال خون در کشور را کسب کنیم.

وی با اشاره به افق و چشم انداز انتقال خون استان مرکزی در سال‌های آینده گفت: تا پایان سال جاری ۹۰۰ تخت و در سال آینده ۴۰۰ تخت بیمارستانی به سیستم بهداشت و درمان استان اضافه خواهد شد که نیاز به خون در استان را بیشتر خواهد کرد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اظهار کرد: در سفر شهید جمهور به استان مصوب شد که یک سردخانه استراتژیک پلاسما در اراک ساخته شود که اگر افتتاح شود ما به قطب انتقال خون غرب و جنوب غربی کشور تبدیل می‌شویم. 

وی اضافه کرد: امسال در استان مرکزی ۱۰۶ روز در وضعیت سبز بودیم یعنی قابلیت ارسال خون و فرآورده‌های خونی به سایر استان‌ها را داشتیم و در مابقی روزها در وضعیت آبی بودیم یعنی امسال نیاز کامل خون استان را تامین کرده‌ایم. 

ظهیری با بیان اینکه هم اکنون ۸.۳ روز ذخیره خونی در استان داریم گفت: در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۲۴.۳ درصد افزایش اهدای خون در استان داشتیم ولی در تابستان، گرمای بیش از حد و تعطیلات، ۱۶.۶ درصد میزان اهدای ما را نسبت به سال گذشته کاهش داد. 

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی ادامه داد: امسال ۱۸ هزار و ۱۰۸ نفر جهت اهدای خون به ما مراجعه کردند که ۱۴ هزار و ۹۱۷ نفر واجد شرایط اهدا بودند و در مجموع، ۱۰ درصد افزایش خونگیری نسبت به پارسال داشتیم.

وی با بیان اینکه ما به شدت تحت تاثیر مسائل فرهنگی و اجتماعی هستیم، گفت: مشارکت بانوان در حوزه اهدای خون در دوران دفاع مقدس ۵۵ درصد بود ولی اکنون میزان مشارکت بانوان به ۵.۹ درصد رسیده است. امسال میزان اهداکنندگان خانم در استان ۸۹۴ نفر بوده است. 

ظهیری تصریح کرد: امسال تاکنون ۲۳۰۵ نفر برای اولین بار جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند. همچنین ۴۰۳۴ نفر در فاصله سنی ۱۸ تا ۳۴ سال خون اهدا کرده‌اند که نیاز داریم این آمار بیشتر شود. 

پایان خبر وایکو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش ۱۰ درصدی خونگیری نسبت به پارسال در استان مرکزی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش ۱۰ درصدی خونگیری نسبت به پارسال در استان مرکزی"، کلیک کنید.